Hoe belangrijk is gezonde lucht en luchtbehandeling in kantoren?

Veel mensen werken in een kantooromgeving. Daarom moet de luchtkwaliteit in deze omgevingen op peil blijven om gezondheids- of comfortproblemen te voorkomen. Een slechte luchtkwaliteit in een kantoor kan de productiviteit verminderen. Dit artikel bespreekt het belang van gezonde lucht en luchtbehandeling in een kantoor.

Financiële effecten van slechte lucht in het kantoor

Afgezien van verminderde cognitieve vaardigheden, kan een slechte luchtkwaliteit op een werkplek meer voelbare symptomen veroorzaken, zoals allergische reacties, fysieke vermoeidheid, hoofdpijn en irritatie van ogen en keel.

Financieel gezien kan een slechte luchtkwaliteit in het kantoor kostbaar zijn voor een bedrijf. Gezondheidsproblemen zoals ademhalingsproblemen, hoofdpijn en sinusitis kunnen leiden tot hogere niveaus van afwezigheid door ziekte.

Wat leidt tot een slechte luchtkwaliteit?

De kwaliteit van de binnenlucht hangt grotendeels af van een effectief, goed onderhouden ventilatiesysteem dat circuleert en gebruikte lucht vervangt door verse lucht. Hoewel standaard ventilatiesystemen niet zijn ontworpen om grote hoeveelheden verontreinigende stoffen te verwijderen, dragen ze wel bij aan het verminderen van luchtvervuiling in de kantooromgeving. Maar wanneer het ventilatiesysteem van een gebouw niet goed werkt, staat het binnen vaak onder negatieve druk, wat kan leiden tot verhoogde infiltratie van vervuilende deeltjes en vochtige lucht.

Wat kan ik als werknemer doen voor gezonde lucht op kantoor?

Persoonlijke gewoonten hebben vaak invloed op de luchtkwaliteit op de werkplek. Hoewel veel kleine problemen op zichzelf onbeduidend zijn, telt elk beetje vervuiling op. Draag dus je steentje bij om een ​​schone, geurvrije en prettige werkplek te bevorderen. Dit kan je doen op de volgende manieren:

  • Blokkeer de ventilatieopeningen of roosters niet
  • Houd je aan het rookbeleid op kantoor en in het gebouw
  • Geef kantoorplanten goed water en onderhoud ze
  • Ruim afval tijdig en correct op
  • Bewaar voedsel op de juiste manier
  • Vermijd het binnenbrengen van producten in het gebouw die schadelijke of hinderlijke geuren of verontreinigingen kunnen afgeven
  • Breng je gebouw- of facility manager onmiddellijk op de hoogte als je ongezonde lucht in je kantoor vermoedt

Wat kan ik als werkgever aan de luchtkwaliteit in mijn kantoren doen?

Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om je werkgevers een gezonde lucht en luchtbehandeling in hun kantoor te garanderen. Dit kan op de volgende manieren:

  • Onderhoud een goede werkrelatie met je verantwoordelijke voor het beheer van het gebouw
  • Houd kantoormeubilair en -apparatuur in gedachten met luchtcirculatie, temperatuurregeling en verwijdering van verontreinigende stoffen van het verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem (HVAC)
  • Stel een effectief rookbeleid op dat niet-rokers beschermt tegen onvrijwillige blootstelling aan passief roken
  • Vermijd procedures en producten die problemen met de luchtkwaliteit in kantoren kunnen veroorzaken
  • Integreer zorgen over ongezonde lucht in je kantoren in je aankoopbeslissingen
  • Zorg ervoor dat alleen noodzakelijke en geschikte praktijken voor ongediertebestrijding worden gebruikt, en waar mogelijk niet-chemische methoden
  • Werk samen met de aannemer voordat je verbouwt of renoveert om manieren te vinden om de blootstelling van je personeel aan verontreinigende stoffen tot een minimum te beperken en om ervoor te zorgen dat het luchtdistributiesysteem niet wordt verstoord
  • Moedig je verantwoordelijke voor het gebouwbeheer aan om een ​​preventief programma voor het beheer van gezonde lucht en luchtbehandeling te ontwikkelen

De gevolgen van ongezonde lucht op kantoor

De luchtkwaliteit is een belangrijk gezondheids- en veiligheidsprobleem. Een voldoende ventilatie is dus uiterst belangrijk. Veelvoorkomende problemen in verband met ongezonde lucht zijn onder meer:

  • Onjuiste of onvoldoende onderhouden verwarmings- en ventilatiesystemen
  • Verontreiniging door bouwmaterialen, lijmen, glasvezel, spaanplaten, verven, chemicaliën, enz.
  • Toename van het aantal gebruikers van het gebouw en de tijd die ze binnen doorbrengen

Wanneer er geen voldoende gezonde lucht is, kunnen er zich problemen voordoen zoals:

  • Verhoogde gezondheidsproblemen (bijv. oog- en ademhalingsirritaties)
  • Ziekteverzuim en productiviteitsverlies
  • Gespannen relaties tussen je werknemers en jezelf